Så fick Sverige smartare mjölkförpackningar
VISA BILDTEXT
Ur Arla Foods historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

PRYLARNA AV: Eva Ersson Åbom 2025-04-17

Så fick Sverige smartare mjölkförpackningar

Mjölken engagerar Sverige. I årtionden har mjölkpriset varit politiskt laddat och haft en icke obetydlig påverkan på levnads­kostnads­index. Mjölken har stöttats med statliga subventioner, tidvis har det även rått prisstopp. Smarta för­packningar gav för­säljningen extra skjuts.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2023 #4.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Mjölk är både mat och dryck, deklarerade Föreningen Mjölk­propagandan på 1920-talet och pushade för ökad konsumtion av drick­mjölk. Under andra världs­kriget rusade försäljningen. 1979 skämtade Hasse och Tage om att stats­minister Olof Palme inte visste vad en liter mjölk kostade. Mjölk är livet hävdade Arla-­reklamen 1984 och några år senare att Mjölk ger starka ben.

I dag märks mjölkens starka position i butikernas enorma mejeri­diskar, där det inhemska också fått sällskap av import­produkter – allt möjlig­gjort tack vare affärs­mässig armkrok mellan Mjölk­centralen, MC (dagens Arla) och Åkerlund & Rausings innovativa start-up Tetra Pak.

Läs också: Kartongen på frammarsch

Deras mångåriga utvecklings­samverkan moderniserade mejeri­branschen och lade grunden för en smartare daglig­varu­handel. På kuppen blev Tetra Pak en inter­nationell gigant. Men vägen dit var knagglig och MC fick vänta länge på de verkliga rationaliserings­vinsterna.

Att färsk komjölk har dålig hållbar­het, är temperatur­känslig och mot­taglig för bakterier är gammal kunskap. Drick­mjölken slog igenom först på 1900-talet. Med tiden gav avels­arbete och bättre foder allt mer hög­avkastande boskap samtidigt som det fram­växande industri­samhället tillförde nya arbets­tillfällen.

Hanteringen måste rationaliseras när mjölk­volymerna ökade och lands­bygds­befolkningen sökte sig bort från jord­bruket. På 1880-talet etablerades en kommersiell mejeri­näring. Mjölken samlades upp i stora plåt­krukor som kördes med häst­skjuts till mejeriet för pastörisering och mejeri­produktion och vidare till särskilda mjölk­bodar och butiker. Mjölken såldes i lösvikt.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

DRICK­MJÖLKEN KRÄVER NY FÖRPACKNING­STEKNIK
Genom strukturomvandling gick många små mejerier och för­säljnings­ställen upp i större, mer kvalificerade och centralt placerade enheter. Störst blev Mjölk­centralen MC, Lant­männens mjölk­försäljnings förening u.p.a med start 1915.

Till­tagande urbanisering och för­flyttning av produktionen mot tät­orter genererade svår­bemästrade hanterings­problem. Logistiken måste för­bättras för såväl insamling av allt större volymer, kylning, transport till mejerierna och inom fabriks­området, som för ut­leverans till butik och konsument.

Med tiden sattes tåg och last­bilar med kyl­tankar in och med intensiv propaganda gjordes mjölken till volymvara och närings­rik måltids­dryck. Sortimentet utvidgades med fil­mjölk, yoghurt och grädd­fil.

De första tappnings­anläggningarna för glas­flaskor togs i bruk på 1930-talet. 1937 infördes mejeri­stadgan för säkring av kvalitets­produktion hos alla mejerier. Under andra världs­kriget steg mjölk­konsumtionen rejält.

Mjölken var oransonerad och såldes med standardiserad fett­halt på 3 procent vilket höll konsument­priset nere. Vid 1940-talets slut såldes 25–30 procent av konsumtions­mjölken i glas­flaskor, parallellt med oförpackad mjölk som av hygieniska skäl bara fick säljas ihop med bröd, ost och ägg.

Läs också: Ett världsföretag tack vare mjölken

Från 1932 och 260 000 ton per år, steg mjölk­konsumtionen till 9 620 ton år 1956. I Stockholm fanns fort­farande cirka 2 000 små­butiker med mjölk som huvud­vara. Ledet från mejeri till konsument måste upp­graderas.

Hos för­packnings­företaget Åkerlund & Rausing (Å&R) hade vd Ruben Rausing länge funderat på hur mjölk skulle kunna fyllas i pappers­för­packningar. I februari 1944 gav han företagets laboratorium ett uppdrag som resulterade i en genial pyramid­formig för­packning.

Patentet registrerades den 27 mars 1944. Å&R:s erfarenhet av för­packnings­teknik var gedigen, men med vätskor hade man bara arbetat experimentellt. En helt ny typ av fyllnings­maskin måste konstrueras och frågorna om fungerande förpacknings­material och för­slutnings­förfarande lösas. Att pappret höll tätt om mjölken och klarade högt ställda hygieniska krav måste säker­ställas. Att lösa för­packnings­frågan för syrade mjölk­produkter var extra komplicerad eftersom dessa i sig innehöll bakterie­kulturer.

Mjölken borde säljas i smidiga engångs­för­packningar, annars riskerade MC att mjölken blev en broms för detalj­handelns rationalisering.

1946 hämtade Mjölk­centralen (MC), en ny, modernt orienterad vd från verkstads­industrin. Gösta Winberg var civil­ingenjör med siktet inställt på en effektivare mejeri­näring. Han fann flask­hanteringen dyr­bar och omständlig och att lös­mjölk inte skulle passa i de snabb­köp med brett och blandat sortiment som var under upp­segling.

Mjölken borde säljas i smidiga engångs­för­packningar, annars riskerade MC att mjölken blev en broms för detalj­handelns rationalisering. I Sverige var mjölken av hävd mycket pris­känslig och Winberg var medveten om hushållens svaga betalnings­vilja, samtidigt som han sökte inspiration från USA där mjölk­branschen låg långt framme.

Inom MC rådde stor skepsis och ekonomiskt utrymme för amerikanska pappers­för­packningar saknades. Ett höjt mjölkpris skulle påverka levnads­kostnads­index och således var det i praktiken priset på mjölk i glas­flaska som styrde hur dyr mjölk i pappers­förpackning kunde bli i konsument­ledet. Experiment och nog­granna process­kalkyler skulle så småningom visa att pappers­för­packningen var billigast.

Tappningshallen glasmjölk på mejeriet på Torsgatan 1949. Ur Arla Foods historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

SAMVERKANS­PROCESSEN MC/TETRA PAK KOMMER IGÅNG
Mot 1940-talets slut blev Å&R:s projekt känt i lite bredare kretsar och det var tydligt att man måste ha sam­arbets­partners för fort­satt utveckling. Ett rationellt transport­system för fyllda för­packningar måste till­skapas.

Tetra Pak-­projektet väckte för­hoppningar hos Winberg som menade att över­gång till behändigt engångs­för­packad mjölk skulle innebära höjd levnads­standard. Han antog att tetran kunde lösa MC:s behov.

Från 1947 följde han utvecklings­processen med stort engagemang och snart vidtog ett frukt­bart växel­spel mellan Tetra Pak som teknik­utvecklare och MC som operativ användare. MC kunde mjölk och bidrog med mejeri­miljön, kännedom och kontakter med handeln och kom med konstruktiva önske­mål om system­för­bättringar.

Läs också: Kundvagnen fick oss att handla mer

Hösten 1952 installerades en pilot­anläggning för fyllning av grädde i 1 dl-tetror hos Lunda­ortens mejeri­förening. I februari 1953 kunde MC meddela sina åter­för­säljare att man från 5 februari levererade grädden i 1 dl-tetror med datum­stämpling. MC fram­höll att prov i själv­betjänings­butiker varit gynnsamma och att för­säljningen skulle stöttas med bred annonsering. Priset skulle ligga 2–3 öre högre än lös­för­säljningen.

Det blev ingen flygande start. Tetra Pak fick kvalitets­problem och många handlare klarade inte till­räcklig kyl­förvaring. Marknaden mötte tetran med blandade känslor. Konsumenterna ogillade formen, hade svårt att hantera tetran i hus­hållet och tyckte den var dyr.

Tetraederförpackningar under tillverkning i Eskilstuna, 1961. De hexagonala stålkorgarna underlättade packningen. Ur Arla Foods historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

FORTSATT KUNSKAPS- OCH ERFARENHETS­UTBYTE
I juli 1953 skrev Winberg till Tetra Pak: ”efter ingående diskussioner med Konsums och Tempos inköps­chefer är jag full­komligt över­tygad om att framgången för Tetra Pak ligger i ett engångsemballage ända fram till butiken. Den övriga ledningen inom MC är av samma mening.”

I augusti meddelade Winberg att för­säljningen av grädde i tetra gick trögt. Han räknar upp tre fel­källor som alla har med för hög temperatur att göra och berättar att MC genomför en noggrann utredning med temperatur­kontroll såväl inom mejeriet som under transporten.

Winberg påpekar att handlarna ogillar datum­stämplingen, dock med undantag för snabb­köpen som också sägs vänta ivrigt på mjölk i Tetra Pak, under förut­sättning att priset högst är detsamma som för glas­mjölk. Winberg vill att Tetra Pak ska bearbeta handels­kåren kraftigare.

Läs också: Glass i stora lass

I oktober 1953 uppmanade MC Tetra Pak att mer kraft­fullt sälja in grädde i tetra till Stockholms hushåll. En omfattande annons­kampanj genom­fördes och foldrar om Tetra Paks fördelar skickades till hus­hållen.

Utrullningen av Tetra Pak-­systemet fortsatte. I februari 1955 började MC fylla homogeniserad mjölk, då en nyhet, i halv­liter­förpackningar på Bromma-­mejeriet. Konsument­priset blev det­samma som för mjölk i glas­flaska. För­packningarna packades i stål­korgar med 18 tetror i varje korg. Flera korgar staplades på varandra.

Datum­stämpling angav den sista för­säljnings­dagen. Halv­liters glas­flaskor med standard­mjölk utgick. I oktober infördes samma princip i södra Stor­stockholm. 30 procent av kunderna valde självmant den nya för­packningen medan andra blev tvångs­kunder på ställen där glas­flaskorna fasats ut. Efter åtta veckor hade för­säljningen stigit till 11 procent av den för­packade mjölken och 8,4 procent av totalen.

KONSUMENTER OCH KONKURRENTER SÄTTER SIG PÅ TVÄREN
Svenska aktörer inom glas­förpacknings­teknik, kände marken bränna under fötterna och gav Institutet för Distributions­ekonomisk och Administrativ forskning i uppdrag att utreda valet mellan glas och papp som emballage för mjölk och grädde. Resultatet över­lämnades i april 1954. Påföljande negativt laddade om­världs­kommunikation kom att benämnas papp- och glas­polemiken.

I oktober 1955 anmälde fackliga organisationer, hus­moders­föreningen och Persmässe­klubben i Linköping MC till Ombuds­manna­ämbetet för närings­frihets­frågor, NO. De klagande konsument­organisationerna ville fort­farande få MC att erbjuda en förmånligare pris­bild på det tetra­för­packade sortimentet och gick i maj 1956 vidare till Närings­frihets­rådet.

De klagande ansåg att MC otill­börligt utnyttjat sin monopol­ställning och vidtagit för­dyrande åt­gärder när man slopat lös­vikts­för­säljning av fil­mjölk, kaffe- och visp­grädde till förmån för Tetra Pak och även ersatt mjölk­flaskorna i glas med halv­liters tetra­för­packningar. Man ville ha en prövning enligt den nya konkurrens­begränsnings­lagen från 1953.

Saken av­handlades fort­löpande i pressen till förmån för dem som klagade. NO utredde saken ingående, men beslöt att inte vidta någon ytter­ligare åtgärd. Den 22 mars meddelade MC till NO att Tetra Pak snart hade en enliters­maskin för både mjölk och fil­mjölk inom räck­håll för placering i Linköping.

En liter mjölk i tetra brik-förpackning.
MC står för Mjölkcentralen, som var föregångare till Arla. Ur Arla Foods historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

PROJEKTET TRAGGLAR SIG FRAM MED PAPPERS­BEKYMMER
Men allt var inte miss­nöje. Mjölk i tetra lanserades i Stockholm och i maj 1956 meddelar Tetra Pak till MC att sälj­statistik från Tempo i Vällingby visade att kunderna i själv­betjänings­affärer före­drog mjölk i engångs­förpackning trots högre pris och mindre för­packning.

På sina håll var handlarna också mycket angelägna om att få upphöra med lös­vikts­grädde till förmån för tetror. I november 1956 under­stryker Västerås Köp­manna­förening i brev till MC i Västerås att det är viktigt att distributionen av för­packad grädde kommer igång med det allra snaraste.

MC hade fortsatt få klago­mål från flera av sina mejerier om för­packnings­läckage och började hysa betänklig­heter om Tetra Pak var kapabla att lösa problemet.

Winberg drev på hårt för att få fram enliters­för­packningen. Med den skulle MC hämta in de stora hanterings­vinsterna. Tetra Pak hade redan maskinen framme, men stora svårigheter att hitta lämpligt pappers­material.

Kanske fanns lösningen inom räckhåll när Crafoord på Tetra Pak i juni 1956 skriver till Winberg: ”Broder, Jag reser om några dagar till Förenta staterna för att fortsätta med intro­duktions­arbetet för Tetra där ute. Jag vågar säga att, det ser lovande ut och rätt snart kunna vi offentlig­göra, att några av världens största pappers­tillverkare ha beslutat sig för att på licens tillverka Tetra papper och därmed få vi ett mäktigt stöd.”

Men Crafoord behövde en referens­installation i forsknings­staden Uppsala att visa upp för amerikanarna. ”Jag skulle emeller­tid sätta mycket stort värde på om Du med hänsyn till mina speciella svårigheter (i USA) kunde ordna med introduktion av grädde i Uppsala och skulle ½ liter också gå att ordna, vore det underbart.”

Läs också: Kooperationen formade Sverige

l augusti 1956 hälsar Ruben Rausing så äntligen till Winberg: ”Broder, Den första 1/1-liters­maskinen håller nu på att monteras och skulle vara roligt att visa den.” Tetra Pak-systemet är inte färdigutvecklat och dras med ”barn­sjukdomar”.

Vid möte i oktober 1956 var ton­läget bekymrat. MC hade fortsatt få klago­mål från flera av sina mejerier om för­packnings­läckage och började hysa betänklig­heter om Tetra Pak var kapabla att lösa problemet. Paketerings­processen var mycket komplex och läget bedömdes som mycket allvarligt. Såväl längd- som tvär­skarvar gick upp och hörn revs av.

På Tetra Pak jobbades det hårt på saken och man konstaterade att problemen kunde här­röra från såväl maskineri som papper. Det var svårt att få pappers­brukens för­ståelse för kvalitets­anspråken. Maskinen måste fortsätta att utvecklas och fin­justeras och pappers­teknologin för­bättras och Tetra Pak anställde en pappers­specialist.

Trots initial skepsis från
konsumenterna blev mjölk i engångsförpackning så småningom det självklara valet. Ur Arla Foods historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

MÅLET UPPNÅTT
I april 1957 träffades MC och Tetra Pak för plan­läggning av Norr­köpings nya mejeri. Beslut fattas att mejeriet som ska stå färdigt 1960, ute­slutande ska utrustas med Tetra Pak-­maskiner för såväl 1/1, ½ som 1/3 liter. I augusti kan MC meddela medierna att man i februari installerat världens första maskin för fyllning av enliters tetra­för­packningar.

Vid utprovning i mejeri, detalj­handel och hos konsumenter hade erfarenheterna varit så goda att MC nu beställt ytter­ligare elva anläggningar med kapacitet att packa 300 000 liter mjölk per dag. Maskinerna skulle installeras i Stockholm och andra större städer inom MC:s distributions­område, där det redan finns 19 tetra­maskiner för mindre volymer i drift. MC blev en mycket viktig kugge i Tetra Paks maskineri.

Från 1957 avlöser studie­besöken från England, Tyskland, Frankrike och Österrike varandra. När Tetra Pak börjar känna att de kanske begär för mycket av sin kund/­samarbets­partner sockrar man för­frågan: ”Jag har inte tänkt på det förrän nu, men Tetras framgångar i världen är av intresse för det svenska lant­bruket, eftersom det svenska lant­bruket är skogs­ägare och leverantörer av rå­material till papperet.”

Läs också: Den effektiva människans matställe

1958 bekräftar MC till Tetra Pak en jätte­beställning av enliters­för­packningar. Tetra Pak garanterar att papperet är ända­måls­enligt för MC:s mjölk­produkter. Samtidigt uttalar MC som sin bestämda mål­sättning att så snart som det är tekniskt och kommersiellt möjligt övergå till att till­handa­hålla alla för­packningar från 1/2 liter och nedåt i tetra.

MC är nu Tetra Paks över­lägset största kund. Marknaden nöjde sig nu tills vidare med den märkliga, spektakulära tre­kants­för­packningen, i synnerhet som inget alternativ fanns inom räck­håll.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.