Margarita Feldman

Ansvarig för marknadskommunikation

Margarita (Rita) Feldman är ansvarig för marknadskommunikation på Centrum för Näringslivshistoria.

Radio CfN #20 Så jobbar IKEA med sin historia och sitt arkiv

|

Helena Viebke, Tony Nilsson och Gustav Svensson samtalar om hur IKEA byggt upp och förvaltar sitt arkiv.

Tips! ASEA och Västerås historia på UR

|

Vad var Aseafruarnas klubb? Hur var det att vara kvinna på en mansdominerad arbetsplats? Vad var det som hände när en generator slets sönder 1917? UR Samtiden berättar ASEAs och Västerås historia.

Lucka 13: Pricks småbrödsfabrik, Tierp

|

Pricks framgångssaga började med två unga killar som träffades på en kommunal hushållskurs och började baka och sälja pepparkakor och bröd tillsammans. Med hög kvalitet och innovativ reklam erövrade de fikasugna svenskar.

Lucka 8: AB Felix, Eslöv

|

Från ättiktillverkning i Eslöv i slutet av 1800-talet till bostongurka, pizzor, potatis och ketchup. AB Felix har haft en lång resa och många ägare. Idag finns Felix som ett varumärke, ägt av norska Orkla.

Julkalender 2021: En resa genom Sverige

|

I årets julkalender berättar vi om 24 platser som har varit, och fortfarande är, betydelsefulla för svensk historia.

UR Samtiden: Filmchefen Stina Bergman

|

Stina Bergman satte avtryck i svensk filmhistoria med egna manus och som chef för SF:s manusavdelning. Arkivarien Jenny Stendahl samtalar med forskningschefen Anders Houltz om Stina Bergman.

UR Samtiden: Businessen bakom Vasaloppet

|

Redan det första Vasaloppet var beroende av sponsring och sedan dessa har samarbeten med företag varit en självklar del av loppets historia. Karin Jansson Myhr, redaktör vid Centrum för Näringslivshistoria, berättar vad som kännetecknar lyckad sponsring.

UR Samtiden: Olle Söderberg och hans tid

|

Benito Peix Geldart, forskare och arkivarie vid Centrum för Näringslivshistoria, ger en exposé över Olof Söderberg som genom sin position och sitt nätverk sprider ett ljus över sin tid.

UR Samtiden: Moviebox – en video för alla

|

På det tidiga 80-talet var det dyrt att köpa en videobandspelare vilket hämmade marknaden för hyrfilm. Då gör apparaten Movieboxen entré.

UR Samtiden: Annonsdrottningen Sofia Gumaelius

|

Under slutet av 1800-talet gav sig Sofia Gumaelius av från Örebro mot Stockholm. Där förändrade hon den svenska annonsbranschen och blev First Lady of the Press. Anders Sjöman berättar för UR Samtiden.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.