Flygel med anor & unik klang
VISA BILDTEXT
Dämpare monteras omsorgsfullt och styrs senare av pedalerna. Foto: David Pineda Svenske.

FÖRETAGEN AV: Kristin Pineda Svenske 2025-03-17

Flygel med anor & unik klang

Bösendorfer, världens äldsta till­verkare av pianon och flyglar, kom i 1800-talets Europa att symbolisera en hel kultur­rörelse. Än i dag känne­tecknas det österrikiska instrumentet av sin elegans och unika klang.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2024 #3.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

År 1709 satt instrument­byggaren Bartolomeo Cristofori (1655–1731) och pysslade i sin ateljé i den italienska pärlan Florens. Om man lät små läder­klädda trä­hammare slå an strängarna som löpte tvärs­över en resonans­låda av trä, tänkte Cristofori, skulle nog ton­styrkan kunna varieras betydligt jämfört med om man knäppte på dem med fingrarna.

Man skulle rentav kunna spela både mjukt och starkt på ett och samma instrument! Cristofori döpte det nya instrumentet till gravi­cembalo col piano e forte, ungefär ”cembalo med mjukt och starkt”, vilket i Italien snart för­kortades till piano­forte.

Läs också: Sveriges första musikexport

Under seklets lopp kom pianot, som vi numera säger i Sverige, att utvecklas i takt med att allt fler musiker och kompositörer kom att uppskatta dess möjligheter. Ett särskilt upp­sving i popularitet fick instrumentet i början av 1800-talet.

En växande medel­klass med ett nyfunnet intresse för de sköna konsterna i kombination med ett känsligt, strikt censurerat politiskt klimat hade lett till Central­europas så kallade Biedermeier­kultur, där socialt umgänge i hög grad idkades bakom stängda dörrar i hemmen.

Pianot var en praktisk och trevlig möbel att samlas kring, och i musik­metropolen Wien steg efter­frågan på instrumentet så snabbt att det snart fanns hela 387 piano­byggare i staden. En av dem var Joseph Brodmann, som hade fått tag på en mycket skicklig lärling vid namn Ignaz Bösen­dorfer.

Den unge mannen, född i Wien 1794, som son till snickar­mästaren Jakob och hustrun Martha, hade börjat arbeta hos Brodmann som 19-åring efter att ha studerat vid Wiens konst­hög­skola. Då Brodmann gick i pension 1828 tog Ignaz över verksamheten och investerade 500 gulden i det nya företaget, Bösendorfer Klavier­manufaktur.

Ignaz Bösendorfer.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

BÖSENDORFER VÄXER OCH BLIR HOVLEVERANTÖR
Ignaz Bösendorfer var en duktig hant­verkare och fram­stående musiker. Han var också en mycket utåt­riktad person med ett stort socialt nätverk bland konstnärer och artister. Denna faktor skulle bidra till att namnet Bösendorfer snart hamnade på allas läppar inom Wiens musikaliska elit.

Under tidigt 1830-tal gjorde en ung och legendariskt attraktiv kompositör och pianist komet­karriär i Europa: den ungersk-öster­rikiske Franz Liszt (1811–86). Den beryktade ”Lisztomanin” fick beundrare att gå till hand­griplig­heter för att komma över allt från hår­lockar till övergivna cigarett­fimpar från idolen.

Det var 1838, inför en konsert i Wien, som Franz Liszt bestämde sig för att pröva en flygel av märket Bösen­dorfer, som så många av hans konst­närliga kolleger hade talat sig varma för. Att flygeln höll under hela konserten resulterade i en enorm succé både för pianisten och piano­makaren, och lade också grunden för en lång vänskap.

Det fanns bara ett problem med Franz Liszt. Hans spel­teknik var så intensiv att då­tidens förhållande­vis veka instrument inte kunde stå emot pianistens våld­samma hantering. Instrumentens strängar (för att inte tala om hans beundrarinnors hjärtan) brast på löpande band. Liszt tvingades välja mellan att tygla sitt temperament eller spela färdigt konserten ett antal toner kort.

Det var 1838, inför en konsert i Wien, som Franz Liszt bestämde sig för att pröva en flygel av märket Bösen­dorfer, som så många av hans konst­närliga kolleger hade talat sig varma för. Att flygeln höll under hela konserten resulterade i en enorm succé både för pianisten och piano­makaren, och lade också grunden för en lång vänskap.

Det var inte bara Franz Liszt som nu vurmade för Ignaz instrument: varje familj värd sitt namn ville ha en egen Bösendorfer hemma i vardags­rummet, inklusive Ferdinand I av Österrike som 1839 utsåg Ignaz Bösen­dorfer till kunglig hov­leverantör.

Utsida fabriken i Wiener Neustadt. Foto: David Pineda Svenske.

SONEN TAR ÖVER OCH SÄLJER
1859, när Ignaz avled och lämnade över verksam­heten till sonen Ludwig Bösen­dorfer (1835–1919), hade företagets värde stigit från de ursprungliga 500 till 145 000 gulden och produktions­takten från fyra instrument per år till flera hundra.

Ludwigs nedärvda tekniska, musikaliska och sociala talang gjorde honom till en populär figur både bland sina anställda och inom Wiens societet. Han följde ofta och gärna med ut på turné med prominenta pianister såsom Johannes Brahms, Anton Bruckner och den gode Franz Liszt. Ludwigs resor och tekniska innovationer – exempelvis att placera stabiliserande ramar av järn inuti pianots resonans­låda av trä – gjorde märket världs­berömt.

Läs också: Här sitter kulturen i väggarna

Trots att han var gift två gånger förblev Ludwig barn­lös. 1909 sålde han därför verksam­heten till sin gode vän, bank­mannen Carl Hutter­strasser, vars två söner Alexander och Wolfgang seder­mera tog över företaget efter faderns död 1942. 1940-talet var ingen glans­tid för Bösendorfer: De två världs­krigen innebar ett stort tapp i efter­frågan på musik­instrument.

I utställningshallen kan presumtiva köpare provspela de olika instrumentmodellerna och även bekanta sig med olika färger och sirliga utsmyckningar. Foto: David Pineda Svenske.

VÄRLDSKRIGEN TUFFA FÖR VERKSAMHETEN
Under andra världs­kriget träffades företagets virkes­depå därtill av bomber, medan de färdiga flyglarna i företagets visnings­hall höggs sönder till ved av allierade soldater.

Det tog tid för produktionen att repa sig, men 1966 var man åter uppe i 100 flyglar per år, och 1973 hade fabriken i Wien blivit för liten. Bösendorfer flyttade in i ett gammalt snickeri på tre våningar i Wiener Neustadt, fem mil söder om Wien, där produktionen försiggår än i dag.

Läs också: Musikradion föddes på djupt vatten

Sedan 2008 äger visserligen det japanska Yamaha varu­märket, men Bösen­dorfer drivs fullt själv­ständigt som ett fri­stående öster­rikiskt företag. I dag ligger års­produktionen på över 300 instrument – en god nivå för en produkt vars pris­lapp ligger på mellan 600 000 och 2,5 miljoner kronor.

Priset grundar sig i det omfattande hant­verket och den ut­dragna till­verknings­processen bakom varje enskilt instrument. Från det att träden för ton­virket fälls tills att den sista hammaren har tovats har över sex år förlöpt och över 12 000 olika delar monterats ihop, vissa av dem unika för varu­märket i fråga.

Järnramen gjuts, slipas, lagras och sprayfärgas. Foto: David Pineda Svenske.

PIANOBYGGAR­UTBILDNING FÖR TRADITIONEN VIDARE
Företagets marknads­ansvariga, Marion Alexander, ger visserligen Företags­historia en omfattande tur genom fabrikens tre plan, men vissa moment är så hemliga att de varken får fångas i text eller bild.

– Därför under­tecknar också alla företagets anställda ett NDA-­avtal när de börjar arbeta här. Det råder även ett förbud mot att gå över till en konkurrent för snabbt. Men våra anställda är väldigt lojala, säger Marion Alexander och ler. Alla kommer från byarna här runt­omkring och Bösen­dorfer är ett viktigt företag i regionen, med lång historia.

Läs också: Operascenens första tid — en riktig berg och Dalhallabana

För att traditionen ska kunna föras vidare driver företaget också en piano­byggar­utbildning. En av lär­lingarna är Joel Beer från sydtyska München, i tredje och sista året av ut­bildningen, som för till­fället sitter och per­forerar de filtade hamrarna av får­ull – ett av de sista momenten i till­verknings­processen som påverkar klangen i det färdiga instrumentet. Det är upp till Joel att avgöra när ljudet i varje tangent är perfekt, även om hans insats senare kontrolleras av erfarna tekniker.

– Det är en ganska märklig uppgift. Du måste gå på känsla, intuition. Hur bedömer man ljud? Det finns ingen referens, säger han efter­tänksamt och slår mjukt an en tangent.

Att just ljudet från en Bösendorfer tycks ha blivit en form av facit inom musik­världen kan dock ut­tolkas av en kommentar från Plácido Domingo, en av de väl­bekanta tre tenorerna, som en gång menade att ”pianister ibland för­söker låta som sångare; personligen försöker jag låta som en Bösendorfer”.

En av de senaste årens utmaningar för företaget var förstås covid­pandemin, då de anställda inte fick lov att vistas i fabriken under flera månader.

– Men efter lock­down visade sig pandemin faktiskt ha en positiv effekt, säger Marion Alexander. Efter­frågan på musik­instrument växte enormt! Jag tror att pandemin gjorde det väldigt tydligt att livet inte varar för evigt. Många människor bestämde sig för att upp­fylla sina största drömmar omgående. Och för många människor är det en livs­dröm att äga en Bösendorfer.

Läs också: Kulthögtalare i betong

Hamrarna som slår an ljudet består av
filtad fårull. Foto: David Pineda Svenske.

Fakta: Bösendorfer Klaviermanufaktur

  • Vad: Världens äldsta aktiva tillverkare av pianon och flyglar.
  • Grundat: 28 juli 1828 av Ignaz Bösendorfer.
  • Var: Wiener Neustadt, Österrike.
  • Produktion: Över 300 flyglar per år. 40 procent stannar i Europa, 40 procent hamnar i Amerika och 20 procent skeppas till Asien.
  • Kostnad: Drygt 600 000–2 500 000 kronor.

Bösendorfers unika klang
Bösendorfer utmärker sig genom sin rika, kraft­fulla och balanserade klang. Till­verknings­metoden och valet av träslag gör bastonerna varma och diskanten spröd och klar. Den stora bestånds­delen av tonträ och den ovanligt tunna sargen får hela instrument­kroppen att förstärka ljudet och det unika sättet att montera pianots strängar grundar för en exceptionell ton­stabilitet.

Modellen Bösendorfer Imperial utmärker sig särskilt genom sina åtta fulla oktaver och 97 tangenter, i stället för traditionella 88. Denna innovation signerad Ludwig Bösendorfer togs fram 1909 för att göra det möjligt att framföra Johann Sebastian Bachs orgel­konserter på piano. Trots att de extra bas­tangenterna sällan spelas, bidrar strängarnas passiva vibrationer till ett rikt, mäktigt ljud.

Resonanslådan
Allt tonträ (det trä som förstärker instrumentets ljud) kommer från gul­granar som har vuxit på över 800 meters höjd i Alperna. Alp­klimatet ger jämna, tunna årsringar, vilket ger ett jämnt och fint ljud. Den höga andelen tonträ i flygel­konstruktionen är en av egen­heterna som bidrar till Bösendorfers kraft­fulla ljud. Gran är dock ett mycket mjukt träslag, varför instrumentets bärande delar tillverkas av röd­bok.

Mekaniken
Flygelns klaviatur omfattar drygt 5 000 delar. De svarta tangenterna tillverkas av gran. De vita bestod tidigare av elfen­ben (som har förmågan att absorbera svett från pianisternas händer). I dag har man tagit fram ett konst­material som imiterar elfen­benets egen­skaper.

Hammarhuvudena, som slår an strängarna, består av filtad fårull som perforeras med nålar för att åstad­komma exakt rätt klang.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.